Grupa Cyfrowy Polsat opublikowała bardzo dobre wyniki operacyjne i finansowe za II kwartał i pierwsze półrocze br. Wśród najważniejszych wydarzeń i osiągnieć ostatnich miesięcy znalazły się: zakończenie procesu nabycia 100% akcji w Midas S.A., świetne wyniki sprzedaży i oglądalności UEFA EURO 2016, podwyższenie ratingu korporacyjnego Cyfrowego Polsatu przez agencję Moody’s oraz rozpoczęcie wdrożenia nowego, zintegrowanego systemu sprzedaży, obsługi klienta oraz rozliczeniowego dla produktów i usług Grupy Polsat. Dzięki skutecznej realizacji strategii, Grupa Polsat pozostaje wiodącym operatorem usług zintegrowanych, posiadającym unikalne i szerokie portfolio usług dla domu.
Najważniejsze dane operacyjne i finansowe za II kwartał 2016 r.
- Skuteczna realizacja strategii programu smartDOM:
- wzrost liczby klientów multiplay w II kwartale o 74 tys. do blisko 1,2 mln,
- 3,44 mln usług kontraktowych posiadanych przez tę grupę klientów,
- w efekcie ARPU kontraktowe rośnie w tempie +1,6% rok do roku.
- Łączna liczba usług kontraktowych wzrosła w II kwartale br. o 137 tys. do 12,9 mln, a przychód od jednego klienta wzrósł do 88,4 zł.
- Baza usług Internetu mobilnego w modelu kontraktowym zwiększyła się kwartał do kwartału o 42 tys. do 1,7 mln. Łączna liczba aktywnych usług dostępu do Internetu wynosiła blisko 2 mln.
- Dzięki dobrej sprzedaży Multiroom i płatnych usług OTT, liczba kontraktowych usług płatnej telewizji wzrosła w II kwartale o 72 tys. do blisko 4,6 mln.
- Kolejny kwartał wzrostu liczby kontraktowych usług telefonii komórkowej – o 23 tys. kwartał do kwartału.
- Łączna liczba usług kontraktowych świadczonych przez Grupę Polsat wzrosła w ujęciu rok do roku o 504 tys.
- W segmencie prepaid utrzymuje się stabilna baza usług oraz rosnące ARPU – o 3,3% rok do roku – do 18,9 zł. Uwagę zwraca zwłaszcza szybki wzrost aktywnych usług dostępu do Internetu – 47% więcej RGU w ujęciu rok do roku oraz sukcesywna migracja klientów usług głosowych przedpłaconych do kontraktu.
- Świetne wyniki sprzedażowe oraz oglądalności UEFA EURO 2016, które będą miały pozytywny wpływ na wyniki Grupy także w III kwartale.
- Kanały Grupy Telewizji Polsat były liderem rynku oglądalności w grupie komercyjnej zarówno w II kwartale, jak i całym pierwszym półroczu – z wynikami odpowiednio: 25,5% (13,8% kanału głównego oraz 11,7% kanałów tematycznych) i 24,9% (13,2% kanału głównego oraz 11,6% kanałów tematycznych).
- Przychody Grupy Telewizji Polsat z reklamy telewizyjnej i sponsoringu wzrosły w II kwartale o 8,8% (przy rynku reklamy TV rosnącym w tempie +0,5% r/r) i wyniosły 306 mln zł, dzięki czemu udział Grupy w rynku reklamy TV zwiększył się do 27,3%. W całym pierwszym półroczu Grupa odnotowała wzrost przychodów o 6,8% do 535 mln zł, a jej udział w rynku reklamy wzrósł do 26,5%.
- Średnia miesięczna liczba użytkowników największej polskiej telewizji internetowej IPLA wynosiła około 4,2 mln.
- Rozpoczęcie we współpracy z firmą Huawei wdrożenia nowego zintegrowanego systemu sprzedaży, obsługi klienta oraz rozliczeniowego dla produktów i usług Grupy Polsat. Celem wdrożenia jest nowe zdefiniowanie i ujednolicenie procesów sprzedażowych oraz ofert w Grupie Polsat i wyposażenie jej w jedno spójne i efektywne narzędzie pozwalające na zarządzanie sprzedażą i relacjami z klientem na wszystkich możliwych płaszczyznach.
- Podwyższenie ratingu korporacyjnego Cyfrowego Polsatu przez agencję Moody’s (obecnie Ba2, stabilny), uzasadniane przede wszystkim: postępami w procesie integracji Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu, kontynuacją działań mających na celu uproszczenie struktury korporacyjnej oraz struktury zadłużenia, korzyściami strategicznymi i kosztowymi wynikającymi z nabycia Grupy Midas oraz konsekwentnym oddłużaniem Grupy.
- Bardzo dobre wyniki finansowe Grupy:
W wyniku nabycia i konsolidacji od 29 lutego 2016 r. wyników Grupy Midas, w celu lepszego zobrazowania działalności biznesowej Grupy Polsat, do poziomu zysku operacyjnego (EBIT) prezentujemy poniżej porównanie raportowanych[1] wyników Grupy w II kwartale 2016 r. z wynikami pro forma[2] za II kwartał 2015 r.
- przychody: 2,443 mld zł,
- EBITDA: 935 mln zł,
- marża EBITDA: 38,3%,
- wolne przepływy pieniężne po spłacie odsetek od kredytów i obligacji: 1,404 mld zł w okresie 12-miesięcznym, co stanowi górną granicę dotychczasowych założeń spółki (1,2-1,4 mld PLN),
- dług netto/EBITDA zgodny z definicją SFA (tzn. z wyłączeniem długu, który nie jest obsługiwany gotówkowo) wyniósł 3,09x, a z uwzględnieniem zadłużenia nowo nabytej Grupy Litenite – 3,32x.
2 pro forma, Cyfrowy Polsat, Telewizja Polsat, Metelem, Midas, skonsolidowane sprawozdania finansowe i analizy własne
Segment usług świadczonych dla klientów indywidualnych i biznesowych
– Podobnie jak w poprzednich kwartałach, obserwujemy wzrosty we wszystkich liniach produktowych. Zgodnie z założeniami przyjętymi przy uruchamianiu programu smartDOM, łączna liczba usług kontraktowych, średnia liczba usług przypadająca na klienta oraz średni przychód od klienta kontraktowego systematycznie rosną, a wskaźnik odejść spada. Oczekujemy kontynuacji tych trendów również w kolejnych kwartałach – podsumowuje Tobias Solorz.
II kwartał |
||||
2016 |
2015 |
Zmiana % |
|
|
Łączna liczba RGU |
16.711.541 |
16.349.090 |
2,2% |
|
USŁUGI KONTRAKTOWE |
|
|
|
|
Łączna liczba RGU na koniec okresu, w tym: |
12.880.725 |
12.377.021 |
4,1% |
|
Płatna telewizja, w tym: |
4.632.246 |
4.374.517 |
5,9% |
|
Multiroom |
972.771 |
886.305 |
9,8% |
|
Telefonia komórkowa |
6.559.223 |
6.519.311 |
0,6% |
|
Internet |
1.689.256 |
1.483.193 |
13,9% |
|
Liczba klientów kontraktowych |
5.862.310 |
5.990.051 |
-2,1% |
|
|
||||
ARPU na klienta [PLN] |
88,4 |
87,0 |
1,6% |
|
Churn na klienta |
9,0% |
10,1% |
-1,1 p.p. |
|
Wskaźnik nasycenia RGU na jednego klienta |
2,20 |
2,07 |
6,3% |
|
USŁUGI PRZEDPŁACONE |
|
|
|
|
Łączna liczba RGU na koniec okresu, w tym: |
3.830.816 |
3.972.069 |
-3,6% |
|
Płatna telewizja |
73.544 |
41.517 |
77,1% |
|
Telefonia komórkowa |
3.473.228 |
3.737.282 |
-7,1% |
|
Internet |
284.044 |
193.270 |
47,0% |
|
ARPU na RGU prepaid [PLN] |
18,9 |
18,3 |
3,3% |
|
– W tym kwartale raportujemy wyniki finansowe konsolidujące już w pełni wyniki Grupy Midas. Dzięki temu możemy lepiej zobrazować, jak w rzeczywistości wygląda nasz segment usług świadczonych klientom indywidualnym i biznesowym i jaki wpływ na działalność Grupy ma przeprowadzona z sukcesem akwizycja Grupy Midas. Dzięki konsekwentnie rozwijanemu programowi smartDOM, przychody tego segmentu utrzymują się na stabilnym poziomie, jak zawsze mamy pod kontrolą koszty i wypracowaliśmy wysoką marżę EBITDA – komentuje Tomasz Szeląg, Członek Zarządu ds. Finansowych, Cyfrowy Polsat S.A. i Polkomtel Sp. z o.o.
Wyniki finansowe segmentu usług świadczonych dla klientów indywidualnych i biznesowych za II kwartał 2016 r.
mln PLN |
II kwartał 2016 |
zmiana r/r |
Przychody ze sprzedaży |
2 072 |
1% |
Koszty operacyjne* |
1 325 |
7% |
754 |
-9% |
|
Marża EBITDA |
36,4% |
-4,1 p.p. |
Pro forma: Cyfrowy Polsat, Telewizja Polsat, Metelem, Midas, skonsolidowane sprawozdania finansowe i analizy własne
* Koszty nie uwzględniają amortyzacji, utraty wartości i likwidacji
Segment nadawania i produkcji telewizyjnej
– Z sukcesem zrealizowaliśmy unikalny i kompleksowy projekt UEFA EURO 2016. Po raz pierwszy połączyliśmy emisję meczów na antenie otwartej Polsatu ze specjalnie dedykowanymi kanałami płatnymi Polsat Sport 2 i Polsat Sport 3, w których pokazaliśmy wszystkie 51 meczów na żywo, bez reklam i w jakości HD. W ciągu 30 dni UEFA EURO 2016 pokazaliśmy ponad 200 godzin relacji na żywo. Taka strategia pozwoliła nam osiągnąć duży sukces zarówno sprzedażowy, operacyjny, jak i finansowy – podsumowuje Maciej Stec, Członek Zarządu, Cyfrowy Polsat S.A. i Telewizja Polsat Sp. z o.o.
– Grupa Polsat po raz kolejny jest liderem oglądalności w najważniejszej, komercyjnej grupie odbiorców. Byliśmy numerem 1 na rynku zarówno w drugim kwartale, jak i całym pierwszym półroczu, a nasze przychody reklamowe i sponsoringowe rosły znacznie szybciej niż rynek – o 8,8% w drugim kwartale i 6,8% w pierwszym półroczu – dodaje Maciej Stec.
|
II kwartał |
|
||
|
2016 |
2015 |
Zmiana % |
|
Udział w oglądalności1, w tym: |
25,5% |
24,7% |
3,3% |
|
POLSAT (kanał główny) |
13,8% |
13,4% |
3,4% |
|
Kanały tematyczne |
11,7% |
11,3% |
3,1% |
|
27,3% |
25,2% |
8,3% |
||
|
|
|
|
|
Wydatki na reklamę telewizyjną3 |
1 119 |
1 114 |
0,5% |
1 NAM, udział w oglądalności w grupie wszyscy 16-49 lat, cała doba;
2 Szacunki własne na podstawie danych SMG Poland (dawniej SMG Starlink);
3 SMG Poland, reklama spotowa i sponsoring;
– Sukces sprzedaży dostępu do meczów UEFA EURO 2016 istotnie wpłynął na wyniki segmentu nadawania i produkcji telewizyjnej w drugim kwartale i będzie miał także pozytywny wpływ na rezultaty kolejnego kwartału. Należy zwrócić uwagę na 30% wzrost przychodów oraz stabilną, bardzo wysoką marżę EBITDA, która jest zasługą prowadzenia zrównoważonej polityki programowej i umiejętności efektywnego monetyzowania posiadanych praw. Produkcja własnych treści odróżnia nas od innych podmiotów na rynku i stanowi o przewadze konkurencyjnej Grupy Polsat – komentuje Katarzyna Ostap-Tomann, Członek Zarządu, Telewizja Polsat Sp. z o.o.
Wyniki finansowe segmentu nadawania i produkcji telewizyjnej za II kwartał 2016 r.
mln PLN |
II kwartał 2016 |
zmiana r/r |
Przychody ze sprzedaży |
451 |
30% |
Koszty operacyjne* |
270 |
27% |
181 |
35% |
|
Marża EBITDA |
40,1% |
1,5 p.p. |
* Koszty nie uwzględniają amortyzacji, utraty wartości i likwidacji
Wyniki finansowe Grupy Cyfrowy Polsat
Wyniki finansowe Grupy Cyfrowy Polsat za II kwartał 2016 r.
mln PLN |
II kwartał 2016 |
zmiana r/r pro forma |
Przychody ze sprzedaży |
2 443 |
4% |
Koszty operacyjne* |
2 042 |
9% |
935 |
-3,1% |
|
Marża EBITDA |
38,3% |
-3 p.p. |
Pro forma: Cyfrowy Polsat, Telewizja Polsat, Metelem, Midas, skonsolidowane sprawozdania finansowe i analizy własne
* Koszty nie uwzględniają amortyzacji, utraty wartości i likwidacji
– W drugim kwartale osiągnęliśmy bardzo dobre, przewyższające konsensus rynkowy wyniki finansowe Grupy. Bardzo ważnym wydarzeniem w tym okresie było zakończenie procesu nabycia 100% akcji Grupy Midas, wycofanie jej akcji z obrotu na GPW oraz szybkie przeprowadzenie pierwszego etapu refinansowania jej zadłużenia. Należy podkreślić, że cały czas silną pozycję w naszej Grupie stanowią stabilne i wysokie wolne przepływy pieniężne, które nie tylko pozwalają nam realizować cele biznesowe i planowo zmniejszać zadłużenie, ale także poważnie myśleć o wypłacie dywidendy w kolejnym roku – podsumowuje Tomasz Szeląg.