Grupa Cyfrowy Polsat opublikowała bardzo dobre wyniki operacyjne i finansowe za I kwartał 2017 roku. W wyniku konsekwentnej realizacji długoterminowej strategii rozwoju odnotowała wzrost wyników operacyjnych oraz przewyższające oczekiwania analityków wyniki finansowe – przychody Grupy osiągnęły blisko 2,4 mld zł, wynik EBITDA wyniósł 929 mln zł, a marża EBITDA wzrosła do 39%. W ramach działań mających na celu regularne oddłużanie Grupy, spółka podjęła decyzję o przedterminowym wykupie wszystkich obligacji Litenite za kwotę 945 mln zł. Jednocześnie Zarząd, przewidując utrzymanie wysokiego poziomu generowanych wolnych przepływów pieniężnych również w 2017 roku, przedstawił rekomendację wypłaty dywidendy za zeszły rok w wysokości 32 gr na akcję.
Najważniejsze dane operacyjne i finansowe za I kwartał 2017 r.
- Stabilny wzrost nasycenia bazy klientów kontraktowych usługami zintegrowanymi:
- Już 23% klientów kontraktowych Grupy korzysta z oferty multiplay,
- Ponad 1,3 mln klientów usług zintegrowanych,
- Niski wskaźnik churn na poziomie 8,5% w I kwartale br.
- Stabilna baza klientów kontraktowych – ponad 5,8 mln, którzy posiadają średnio 2,28 usługi z portfolio Grupy. Średni przychód od klienta kontraktowego wzrósł o 2,4% rok do roku do 89,1 zł.
- Silny przyrost liczby usług kontraktowych o 593 tys. w ujęciu rok do roku do 13,3 mln. Stanowią one ponad 82% wszystkich świadczonych usług:
- W segmencie telefonii komórkowej liczba usług kontraktowych wzrosła rok do roku o 249 tys. Wzrost ten jest efektem korzystnego wpływu strategii multiplay oraz przejściowo zintensyfikowanej migracji klientów z segmentu prepaid.
- Dzięki dobrej sprzedaży usług Multiroom i płatnych OTT (m.in. subskrypcje pakietów serwisu IPLA), liczba kontraktowych usług płatnej telewizji wzrosła o 226 tys. do blisko 4,8 mln.
- Baza usług Internetu mobilnego zwiększyła się rok do roku o 119 tys. do poziomu blisko 1,8 mln.
- Statystyki segmentu prepaid pozostawały pod wpływem przepisów ustawy antyterrorystycznej, obligujących klientów do rejestracji przedpłaconych kart SIM:
- Promując przejrzystość standardów raportowania, Grupa Cyfrowy Polsat zdecydowała się całkowicie wykluczyć niezarejestrowane karty SIM ze swoich raportowanych statystyk z początkiem lutego 2017 roku, by w pełni odzwierciedlić efekty obowiązkowej rejestracji kart prepaid w wynikach za I kwartał 2017 r. Na koniec tego kwartału Grupa posiadała 2,83 mln zarejestrowanych przedpłaconych kart SIM, liczonych według dotychczas stosowanej 90-dniowej definicji użyciowej, podczas gdy całkowita liczba RGU prepaid, obejmująca usługi płatnej telewizji, wyniosła 2,88 mln.
- Jednocześnie ARPU segmentu prepaid wzrosło w I kwartale aż o 5,7% r/r i wynosiło 18,7 zł, co w znacznym stopniu jest pochodną podjętej decyzji o wyłączeniu z raportowanej bazy kart niezarejestrowanych.
- Kanały Grupy Polsat cieszyły się dużym zainteresowaniem w grupie komercyjnej, osiągając wynik 24,3% udziału w oglądalności, na co złożyło się 12,7% kanału głównego oraz 11,5% kanałów tematycznych.
- Przychody Grupy Telewizji Polsat z reklamy telewizyjnej i sponsoringu rosły rok do roku szybciej niż cały rynek reklamy TV – w tempie 1,9% vs 0,3% wzrostu rynku i w I kwartale 2017 r. wyniosły 234 mln zł, dzięki czemu udział Grupy w rynku reklamy TV zwiększył się do 25,7%.
- Średnia miesięczna liczba użytkowników największej polskiej telewizji internetowej IPLA wynosiła 3,5 mln.
- Bardzo dobre wyniki finansowe Grupy:
– W 2017 roku, podobnie jak w latach ubiegłych, konsekwentnie i skutecznie kontynuujemy realizację obranej przez nas strategii rozwoju, czego wynikiem jest stabilny wzrost nasycenia bazy klientów kontraktowych usługami zintegrowanymi, wzrost średniego przychodu od klienta oraz bardzo niski wskaźnik rezygnacji – churn, świadczący o rosnącej satysfakcji klientów z dostarczanych przez nas usług – mówi Tobias Solorz, Prezes Zarządu, Cyfrowy Polsat S.A. i Polkomtel Sp. z o.o. – Także wyniki oglądalności kanałów Grupy Telewizji Polsat są zgodne z naszą długoterminową strategią, a jej przychody ponownie rosną szybciej niż cały rynek reklamy TV. Bardzo dobre wyniki operacyjne obydwu segmentów przyniosły efekt w postaci dynamicznego wzrostu przychodów i bardzo wysokiej marży EBITDA Grupy.
Segment usług świadczonych dla klientów indywidualnych i biznesowych
– Zgodnie z naszymi założeniami systematycznie rośnie liczba usług kontraktowych i ich udział w łącznej liczbie świadczonych przez nas usług – stanowią one już ponad 82% – podsumowuje Tobias Solorz. – Cały czas rozwijamy naszą ofertę usług zintegrowanych. Obecnie oferujemy 9 różnych usług i produktów, które można łączyć w ramach programu smartDOM, zyskując wymierne oszczędności, a skuteczna dosprzedaż kolejnych usług skutkuje wysoką na konkurencyjnym rynku dynamiką wzrostu ARPU oraz wzrostem zadowolenia naszych klientów.
I kwartał |
|||
2017 |
2016 |
Zmiana % |
|
Łączna liczba RGU |
16.216.128 |
16.531.833 |
-1,9% |
USŁUGI KONTRAKTOWE |
|
|
|
Łączna liczba RGU na koniec okresu, w tym: |
13.337.038 |
12.744.166 |
4,7% |
Płatna telewizja, w tym: |
4.785.947 |
4.560.267 |
4,9% |
Multiroom |
1.031.294 |
957.952 |
7,7% |
Telefonia komórkowa |
6.785.002 |
6.536.366 |
3,8% |
Internet |
1.766.089 |
1.647.533 |
7,2% |
Liczba klientów kontraktowych |
5.847.401 |
5.893.225 |
-0,8% |
ARPU na klienta [PLN] |
89,1 |
87,0 |
2,4% |
Churn na klienta |
8,5% |
9,8% |
-1,3 p.p. |
Wskaźnik nasycenia RGU na jednego klienta |
2,28 |
2,16 |
5,6% |
USŁUGI PRZEDPŁACONE |
|
|
|
Łączna liczba RGU na koniec okresu, w tym: |
2.879.090 |
3.787.667 |
-24,0% |
Płatna telewizja |
48.224 |
35.754 |
34,9% |
Telefonia komórkowa |
2.646.477 |
3.495.733 |
-24,3% |
Internet |
184.389 |
256.180 |
-28,0% |
ARPU na RGU prepaid [PLN] |
18,7 |
17,7 |
5,7% |
– Zgodnie z założeniami długoterminowej strategii dążymy do maksymalizacji przychodu od klienta kontraktowego poprzez dosprzedaż dodatkowych produktów i usług do połączonej bazy klientów Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu, między innymi w ramach programu smartDOM, który pozytywnie wpływa na ARPU klienta kontraktowego. Ma to odzwierciedlenie w stabilnych przychodach całego segmentu, wzroście wyniku EBITDA i wysokiej, niemal 39% marży EBITDA – komentuje Katarzyna Ostap-Tomann, Członek Zarządu ds. Finansowych, Cyfrowy Polsat S.A., Polkomtel Sp. z o.o., Telewizja Polsat Sp. z o.o.
Wyniki finansowe segmentu usług świadczonych dla klientów indywidualnych i biznesowych za I kwartał 2017 r.
mln PLN |
I kwartał 2017 |
zmiana r/r pro forma1) |
Przychody ze sprzedaży |
2 130 |
5% |
Koszty operacyjne* |
1 310 |
3% |
821 |
7% |
|
Marża EBITDA |
38,6 % |
0,9 p.p. |
1) Pro-forma (konsolidacja wyników Grupy Aero2 – dawniej Grupy Midas – w pełnym I kwartale 2016 r.), Cyfrowy Polsat, Metelem, Aero2 (wcześniej Midas), skonsolidowane sprawozdania finansowe oraz analizy własne
* Koszty nie uwzględniają amortyzacji, utraty wartości i likwidacji
Segment nadawania i produkcji telewizyjnej
– W segmencie nadawania i produkcji telewizyjnej konsekwentnie realizujemy długoterminowe cele. Grupa Telewizji Polsat ponownie była liderem oglądalności w grupie komercyjnej z wynikiem 24,3%, na co złożyło się 12,7% udziału stacji Polsat oraz 11,5% udziału naszych kanałów tematycznych. Kolejny kwartał z rzędu nasze przychody z reklamy TV i sponsoringu miały wyższą niż cały rynek reklamy TV dynamikę wzrostu – mówi Maciej Stec, Członek Zarządu, Cyfrowy Polsat S.A. i Telewizja Polsat Sp. z o.o.
|
I kwartał |
|
||
|
2017 |
2016 |
Zmiana p.p./% |
|
Udział w oglądalności1, w tym: |
24,3% |
24,4% |
-0,1 p.p. |
|
POLSAT (kanał główny) |
12,7% |
12,7% |
0,0 p.p. |
|
Kanały tematyczne |
11,5% |
11,7% |
-0,2 p.p. |
|
Przychody z reklamy i sponsoringu2 (mln PLN) |
234 |
229 |
1,9% |
|
25,7% |
25,3% |
0,4 p.p. |
||
|
|
|
|
|
Wydatki na reklamę telewizyjną4 (mln PLN) |
910 |
908 |
0,3% |
1 NAM, udział w oglądalności w grupie wszyscy 16-49 lat, cała doba
2 Przychody z reklamy i sponsoringu Grupy Telewizji Polsat wg definicji Starcom
3 Szacunki własne na podstawie danych Starcom (dawniej SMG Starlink)
4 Starcom, dane wstępne, reklama spotowa i sponsoring
– Sprawdzona i ceniona oferta programowa oraz bardzo dobre wyniki oglądalności kanałów Grupy Telewizji Polsat w I kwartale przyniosły efekt w postaci wzrostu przychodów segmentu nadawania i produkcji telewizyjnej. Prowadzenie zrównoważonej polityki programowej i inwestycyjnej, a także dyscyplina w obszarze kosztów poskutkowały wzrostem wyniku i marży EBITDA – mówi Katarzyna Ostap-Tomann.
Wyniki finansowe segmentu nadawania i produkcji telewizyjnej za I kwartał 2017 r.
mln PLN |
I kwartał 2017 |
zmiana r/r |
Przychody ze sprzedaży |
305 |
2% |
Koszty operacyjne* |
202 |
2% |
108 |
7% |
|
Marża EBITDA |
35,4% |
1,5 p.p. |
*Koszty nie uwzględniają amortyzacji, utraty wartości i likwidacji
Wyniki finansowe Grupy Cyfrowy Polsat
Wyniki finansowe Grupy Cyfrowy Polsat za I kwartał 2017 r.
mln PLN |
I kwartał 2017 |
zmiana r/r pro forma1) |
Przychody ze sprzedaży |
2 389 |
4,6% |
Koszty operacyjne* |
1 466 |
2,8% |
929 |
7,4% |
|
Marża EBITDA |
38,9% |
1 p.p. |
1) Pro-forma (konsolidacja wyników Grupy Aero2 – dawniej Grupy Midas – w pełnym kwartale 2016 r.), Cyfrowy Polsat, Metelem, Aero2 (wcześniej Midas), skonsolidowane sprawozdania finansowe oraz analizy własne
* Koszty nie uwzględniają amortyzacji, utraty wartości i likwidacji
– Efektywna realizacja strategii multiplay i bardzo dobre wyniki operacyjne obydwu segmentów miały odzwierciedlenie w bardzo dobrych wynikach finansowych całej Grupy – rosnących o ponad 4% przychodach, 7% wzroście wyniku EBITDA oraz bardzo silnej 39% marży EBITDA. Stabilne i bardzo wysokie wolne przepływy pieniężne pozwalają nam kontynuować proces sukcesywnego oddłużania Grupy. Oprócz regularnych spłat rat kredytu podjęliśmy decyzję o przedterminowym wykupie wszystkich obligacji Litenite za łączną kwotę 945 mln zł, uwzględniającą premię za wcześniejszy wykup. Stabilna i bardzo dobra kondycja finansowa Grupy pozwoliła nam, jako Zarządowi, podjąć również decyzję o rekomendacji wypłaty dywidendy za 2016 rok w wysokości 32 gr na akcję – podsumowuje Katarzyna Ostap-Tomann.