W III kwartale 2023 r. Grupa Polsat Plus rozwijała się w każdym segmencie działalności: wprowadziła 5G Ultra o prędkości do 1 Gb/s, światłowód Netii przyspieszył do 2 Gb/s, Telewizja Polsat nabyła prawa do rozgrywek ligowych w piłce ręcznej, a w serwisie Polsat Box Go pojawił się nowy pakiet Start w cenie 30 zł za rok. Uruchomione zostały pierwsze w Polsce ogólnodostępne stacje tankowania wodoru, a farmy wiatrowe w Miłosławiu i Kazimierzu Biskupim rozpoczęły produkcję energii.
Najważniejsze wydarzenia w III kwartale br.:
- 5G Ultra to nowość dla klientów Plusa – maksymalna prędkość pobierania danych w sieci 5G Plusa wzrosła do 1 Gb/s, w zasięgu 5G Ultra jest ponad 4,2 mln mieszkańców Polski, a w sumie w zasięgu 5G jest 20 mln osób.
- Google Cloud oraz Grupa Polsat Plus ogłosiły strategiczne partnerstwo, w ramach którego Google podpisze swoją pierwszą w Polsce umowę na zakup czystej i zielonej energii elektrycznej, wyprodukowanej przez farmę wiatrową Przyrów. Grupa Polsat Plus, dzięki zastosowaniu rozwiązań chmury Google Cloud, przyspieszy swój rozwój technologiczny i transformację cyfrową.
- Nabycie pakietu kontrolnego w spółce PAK-PCE, poprzez którą Grupa Polsat Plus realizuje projekty w obszarze czystej energii i zielonego wodoru.
- Netia rozpędza światłowód do 2 Gb/s – aż do 2 Gb/s pobierania (download) i aż do 1 Gb/s wysyłania danych (upload), to najwyższa prędkość spośród aktualnie dostępnych w ofercie operatorów ogólnopolskich.
- Serwis streamingowy Polsat Box Go uruchomił nowy pakiet o nazwie Start w promocyjnej cenie tylko 30 zł za cały rok, czyli 2,5 zł miesięcznie. Pakiet Polsat Box Go Start oferuje dostęp do ponad 40 tysięcy godzin ulubionych seriali, reality shows, wyjątkowej rozrywki i wielu ekscytujących nowości z ponad 20 kanałów Telewizji Polsat.
- Grupa Polsat Plus wzmocniła pozycję w segmencie mediowym – nabyła większościowy udział w spółkach, do których należą serwis naEKRANIE.pl oraz 3 kanały TV 4FUN – 4FUN.TV, 4FUN KIDS i 4FUN DANCE.
- Telewizja Polsat podpisała umowę na transmisje z meczów ORLEN Superligi i ORLEN Superligi Kobiet w piłce ręcznej przez najbliższe 7 sezonów – do 2030 roku.
- Polski Komitet Olimpijski i Grupa Polsat Plus zawarły porozumienie, dzięki któremu Grupa Polsat Plus i należąca do niej sieć Plus będą Sponsorem Polskiego Komitetu Olimpijskiego i Olimpijskiej Reprezentacji Polski. Plus będzie wspierał polskich olimpijczyków w ciągu najbliższych 4 lat, w tym podczas Igrzysk XXXIII Olimpiady Paryż 2024 oraz XXV Zimowych Igrzysk Olimpijskich Mediolan-Cortina d’Ampezzo 2026.
– Sieć 5G Plusa przyspieszyła do 1 Gb/s, czyli do prędkości światłowodu. Dzięki częstotliwości 3,6 GHz będziemy dalej rozwijać nasze 5G. Agregacja nowego pasma z już użytkowanymi pozwoli zaoferować klientom jeszcze szybsze i lepsze 5G. Partnerstwo z Google Cloud to z kolei nowe możliwości rozwoju dla naszej Grupy w oparciu o rozwiązania chmurowe. Uruchomiliśmy też nowe projekty z segmentu zielonej energii, dynamicznie realizując naszą Strategię 2023+ w tym obszarze – podsumowuje Mirosław Błaszczyk, Prezes Zarządu Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu, Grupa Polsat Plus.
Segment usług B2C i B2B – konsekwentna realizacja strategii multiplay
Łącznie Grupa Polsat Plus dostarcza ponad 20 mln usług telekomunikacyjnych i telewizyjnych, a blisko 2,5 mln klientów korzysta z ofert mulitplay, osiągając wymierne korzyści finansowe z łączenia usług Polsatu Box i Plusa. Przychód od klienta kontraktowego wzrósł rok do roku o 2,2 zł (3,1%) do 73,5 zł, a wskaźnik odejść klientów B2C (churn) niezmiennie utrzymuje się na bardzo niskim poziomie 7,5% w skali roku. ARPU usług przedpłaconych w III kwartale br. utrzymuje się na stabilnym, wysokim poziomie 17,9 zł.
– Mamy wysoką bazę klientów multiplay pomimo niekorzystnych warunków rynkowych. Z naszych ofert multiplay korzysta blisko 2,5 mln abonentów, czyli 42% wszystkich naszych klientów – mówi Maciej Stec, Wiceprezes Zarządu ds. Strategii Grupy Polsat Plus. – Dzięki konsekwentnej realizacji strategii multiplay i popularyzacji 5G ARPU w segmentach klientów kontraktowych i B2B rośnie, a wskaźnik odejść klientów utrzymuje się na niskim poziomie 7,5%. Z kolei partnerstwo z Google pozwoli nam zaoferować – przede wszystkim za pośrednictwem wyspecjalizowanych w dostarczaniu rozwiązań chmurowych spółek Netia i Oktawave – rozwiązania bazujące na Google Cloud, zwłaszcza klientom biznesowym naszej Grupy – dodaje.
Grupa Polsat Plus obsługuje blisko 70 tys. klientów B2B. Dzięki sukcesywnie poszerzanej ofercie usług komunikacyjnych i teleinformatycznych średni przychód od tych klientów wzrósł rok do roku o 2,2% do blisko 1,5 tys. zł miesięcznie.
Segment mediowy: telewizja i online – rozwój portfolio
Łączna oglądalność kanałów Telewizji Polsat w III kwartale br. wyniosła 22,2% – 7,2% kanału głównego Polsat i 15% kanałów tematycznych, a w okresie 9 miesięcy – 22%, w tym 7,7% kanału głównego Polsat i 14,3% kanałów tematycznych.
Przychody Grupy Telewizji Polsat z reklamy TV i sponsoringu w III kwartale br. wzrosły o 4,7% do 288 mln zł, a udział w rynku reklamy TV wyniósł 29%. W ciągu 9 miesięcy przychody zwiększyły się o 4,4% do 917 mln zł, a udział w rynku reklamy TV i sponsoringu osiągnął poziom 28,6%.
Serwisy internetowe Grupy Polsat-Interia odwiedzało co miesiąc średnio 20,5 mln użytkowników, którzy generowali niemal 2 mld odsłon stron.
– Wyniki oglądalności naszych kanałów zarówno w III kwartale, jak i okresie 9 miesięcy były zgodne z naszą strategią, a przychody z reklamy TV rosły w obydwu okresach w średnim jednocyfrowym tempie, w wyniku czego zanotowaliśmy wysoki udział w rynku reklamy TV – mówi Stanisław Janowski, Prezes Zarządu Telewizji Polsat, Grupa Polsat Plus. – Wraz z zakupem 3 stacji 4FUN poszerzyliśmy portfolio kanałów TV do 42. Dzięki rozwojowi Interia.pl i dołączeniu do naszej Grupy portalu naEKRANIE.pl kontynuujemy budowę naszej wiodącej pozycji na rynku wydawców internetowych – dodaje.
Szybki rozwój projektów w segmencie zielonej energii
Grupa Polsat Plus dynamicznie realizuje inicjatywy związane z produkcją czystej energii i budową pełnego łańcucha gospodarki wodorowej.
W połowie III kwartału produkcję energii rozpoczęły farmy wiatrowe w Miłosławiu i Kazimierzu Biskupim. Zakończyła się rozbudowa farmy słonecznej w Brudzewie, która ma teraz moc 82,4 MWp (wcześniej 70 MWp).
W III kwartale zostało wyprodukowanych 191 GWh zielonej energii: 28 GWh ze słońca, pierwsze 6 GWh z wiatru oraz 157 GWh z biomasy.
W Warszawie i Rybniku zostały uruchomione pierwsze w Polsce ogólnodostępne stacje tankowania wodoru dla aut osobowych i autobusów. Kolejne powstają w Gdańsku i Gdyni, a Wrocław i Lublin, to następne dwa miasta na mapie inwestycji realizowanych wspólnie przez Grupę Polsat Plus i ZE PAK. Sieć tankowania wodoru powstaje pod marką NESO. Nazwa pochodzi od pierwszych liter „Nie Emituję Spalin, Oczyszczam”.
W Świdniku zakończyła się budowa fabryki autobusów wodorowych Grupy Polsat Plus i ZE PAK. 20 NesoBusów jeszcze w tym roku zostanie dostarczonych do Rybnika, a 10 w przyszłym roku do Gdańska.
– Dynamicznie realizujemy Strategię 2023+ w segmencie zielonej energii. W niecałe dwa lata uruchomiliśmy 27 MW farm wiatrowych w Miłosławiu i Kazimierzu Biskupim. Dobudowaliśmy kolejne 12,4 MWp do farmy fotowoltaicznej w Brudzewie, która ma teraz moc 82,4 MWp. Zainstalowaliśmy już 23 z 33 turbin na farmie w Człuchowie, której moc to 72,6 MW, a uruchomienie planowane jest już w II kwartale 2024 r. Dzisiaj mamy już zainstalowaną łączną moc 215 MW i tylko w III kwartale wyprodukowaliśmy i sprzedaliśmy 191 GWh zielonej energii – mówi Maciej Stec, Wiceprezes Zarządu ds. Strategii Grupy Polsat Plus. – Dynamicznie budujemy łańcuch wartości gospodarki opartej na zielonym wodorze. Zainstalowaliśmy 2,5-megawatowy elektrolizer. W Warszawie i Rybniku uruchomiliśmy pierwsze w Polsce ogólnodostępne stacje tankownia wodoru. Uruchomiona została także nasza fabryka autobusów wodorowych w Świdniku, która ma możliwość produkcji ok. 100 sztuk rocznie. Jeszcze w tym roku 20 NesoBusów trafi do Rybnika, a kolejnych 10 w przyszłym roku do Gdańska – dodaje.
Wyniki finansowe Grupy Polsat Plus – wzrost przychodów
Przychody Grupy Polsat Plus, wsparte konsolidacją wyników Grupy PAK-PCE, wzrosły w III kwartale br. rok do roku o 5,6% do blisko 3,5 mld zł, a skorygowany zysk EBITDA wyniósł 775 mln zł. Skorygowane wolne przepływy pieniężne w okresie 12 mies. były na poziomie ok. 480 mln zł, a wskaźnik całkowitego zadłużenia wyniósł 3,4x (dług netto/EBITDA LTM, z wyłączaniem finansowania projektowego).
– Jest to pierwszy kwartał, kiedy konsolidujemy wyniki Grupy PAK-PCE i już widzimy pozytywny wpływ nowego segmentu zielonej energii, którego udział w skonsolidowanych przychodach Grupy wyniósł 296 mln zł. Rosły też przychody w segmencie mediowym, głównie dzięki rosnącym przychodom z reklamy i sponsoringu. Naszym priorytetem jest skuteczne zarządzenie finansami, tak aby szybko i efektywnie realizować inwestycje zaplanowane w ramach Strategii 2023+ – mówi Katarzyna Ostap-Tomann, Członek Zarządu ds. Finansowych Cyfrowego Polsatu i Wiceprezes ds. Finansowych Polkomtelu, Grupa Polsat Plus. – Z sukcesem przeprowadziliśmy kolejną emisję obligacji powiązanych z celami zrównoważonego rozwoju o wartości 820 mln zł, a w sumie mamy w obrocie zielone obligacje o łącznej wartości 3,5 mld zł – dodaje.