Grupa Polsat Plus podsumowuje 2021 rok – rozbudowuje sieć 5G oraz rozszerza działalność o produkcję czystej energii i zielonego wodoru

Data: 
24 mar 2022

Grupa Polsat Plus świadczy łącznie ponad 20 mln usług, a w zasięgu najlepszej i najszybszej sieci 5G Plusa jest już ponad 19 mln osób w całej Polsce. Konsekwentnie rozbudowuje segment Telekomunikacji i Kontentu oraz inwestuje w produkcję czystej, zielonej energii – pochodzącej m.in. ze słońca, wiatru czy biomasy – i przygotowuje się do rozpoczęcia produkcji zielonego wodoru. W ramach strategii multiplay do takich usług jak Internet, telefon czy telewizja dołączy prąd, jako kolejna usługa, która jest niezbędna każdemu na co dzień.

Solidaryzując się z Ukrainą, Grupa Polsat Plus bezzwłocznie włączyła się w pomoc jej obywatelom, m.in. zapewnia uchodźcom bezpłatne usługi telekomunikacyjne oraz przekazała wspólnie z ZE PAK 5 mln zł na start akcji „Fundacja Polsat Dzieciom Ukrainy”. Więcej TUTAJ.

Grupa Polsat Plus w 2021 r.:

  • świadczyła łącznie ponad 20 mln usług (Internet, telewizja, telefon),
  • dynamicznie rozwijała jedyną prawdziwą sieć 5G w Polsce, w zasięgu której znajduje się już ponad 19 mln mieszkańców Polski,
  • ogłosiła Strategię 2023+, która stawia na rozwój kluczowych segmentów: Telekomunikacji pod marką Plus, Kontentu pod marką Polsat oraz nowego, strategicznego segmentu – Czysta Energia,
  • zainicjowała istotne inwestycje w produkcję czystej energii i zielonego wodoru,
  • uruchomiła wraz z ZE PAK największą w Polsce elektrownię słoneczną Brudzew o mocy 70 MWp, która już intensywnie działa i zasila m.in. sieć telekomunikacyjną, na której świadczone są usługi Plusa,
  • wdrożyła nową, harmonijną identyfikację wizualną kluczowych marek,
  • uruchomiła dwa nowe serwisy i aplikacje online – Polsat Box Go i Polsat Go,
  • wypłaciła rekordową dywidendę w wysokości 767 mln zł, czyli 1,2 zł na akcję i przygotowała konsekwentną politykę dywidendową na kolejne lata.

Strategia 2023+

Od wielu lat Grupa Polsat Plus skutecznie rozwija obszar Telekomunikacji oraz Kontentu. W grudniu ub.r. ogłosiła Strategię 2023+, która usystematyzowała dalsze kierunki jej rozwoju oraz rozszerzyła dotychczasową działalność operacyjną o nowy obszar – Czystą Energię. Nowy filar otworzy możliwości generowania dodatkowego strumienia przychodów oraz przyniesie realne społeczne korzyści, m.in. dzięki istotnej redukcji emisji gazów cieplarnianych.

– Polska stoi przed gigantycznym wyzwaniem transformacji energetycznej. Wciąż około 70% energii w naszym kraju produkowane jest z węgla, co niesie ze sobą ogromne koszty społeczne. W związku z tym stawiamy sobie ambitne wyzwanie – obok takich usług codziennego użytku jak telefon, Internet czy telewizja chcemy dostarczać Polakom tanią i czystą energię. Dlatego została ona jednym z trzech filarów ogłoszonej przez nas Strategii 2023+ – mówi Mirosław Błaszczyk, Prezes Zarządu Cyfrowego Polsatu i Polkomtela, Grupa Polsat Plus.

Tania i czysta energia jest kolejnym produktem, który idealnie wpisuje się w strategię multiplay Grupy Polsat Plus. Jej założeniem jest dostarczanie wszystkich niezbędnych usług dla domu – Internetu stacjonarnego w technologiach światłowodowych, Internetu domowego LTE, Internetu mobilnego 5G i LTE, telewizji satelitarnej, kablowej IPTV i internetowej z dekoderem, licznych ofert telefonii mobilnej i stacjonarnej, a wkrótce także zielonej energii.

Konsekwentna realizacja strategii multiplay przez Grupę Polsat Plus sprawiła, że liczba klientów tych usług wzrosła w 2021 r. o 88 tys., do poziomu ponad 2,45 mln. Liczba usług kontraktowych świadczona klientom B2C zwiększyła się o blisko 300 tys. w ciągu roku, do 13,47 mln. Rosnący wachlarz usług Grupy i popularność taryf 5G przyczyniły się również do silnego wzrostu średniego przychodu od tych klientów – do poziomu ponad 69 zł. Niezmiennie na niskim poziomie pozostaje wskaźnik rezygnacji z usług.

ARPU naszego segmentu B2C wzrosło aż o 4,4%, a churn utrzymuje się na bardzo niskim poziomie 6,9% rocznie. To pokazuje sukces naszej strategii multiplay. Nasi klienci korzystają z coraz większej liczby usług kontraktowych, a wraz z rozbudową zasięgu naszej sieci 5G rośnie zainteresowanie urządzeniami i taryfami 5G. Zapewniają one jeszcze więcej możliwości, m.in. w dostępie do cyfrowej rozrywki, w tym naszych treści TV i serwisów online – mówi Maciej Stec, Wiceprezes Zarządu ds. Strategii Cyfrowego Polsatu i Polkomtela, Grupa Polsat Plus.

Rozwinięciem naszej strategii multiplay są inwestycje w czystą energię i zielony wodór. Postawiliśmy sobie ambitny cel zbudowania 1000 MW mocy produkcyjnej czystej nisko- i zeroemisyjnej energii. Będziemy ją w szczególności produkować ze słońca, wiatru, biomasy, jak również z termicznej obróbki odpadów. Jednocześnie zaczynamy rozwijać pełny łańcuch wartości zielonego wodoru. Będziemy produkować wodór z czystej energii, przewozić go, magazynować, dystrybuować, a jednocześnie tworzyć produkty dla użytkownika końcowego. Zbudowaliśmy już prototyp autobusu wodorowego, który jest w trakcie homologacji, i przygotowujemy budowę fabryki autobusów. W efekcie tych działań przyczynimy się do obniżenia emisji CO2 w polskiej gospodarce aż o ponad 2 mln ton rocznie – dodaje Maciej Stec.

Pomyślna współpraca z Netią przyczynia się do utrzymania silnej pozycji Grupy także w segmencie usług dla klientów biznesowych. Łączna liczba klientów B2B utrzymuje się na stabilnym poziomie prawie 70 tys. Dzięki sukcesywnie poszerzanej ofercie usług komunikacyjnych i teleinformatycznych średni przychód od tych klientów pozostaje na stabilnym, wysokim poziomie 1,4 tys. zł miesięcznie.

Plus liderem w rozwoju technologii 5G

W lipcu 2021 roku Grupa Polsat Plus sfinalizowała strategiczną współpracę z Cellnex Telecom, co wzmocniło dynamiczny rozwój jej sieci 5G i przewagę technologiczną nad pozostałymi operatorami. W zasięgu sieci 5G Plusa mieszka już ponad 19 milionów osób, czyli więcej niż połowa mieszkańców Polski. Liczba stacji 5G Plusa wzrosła do 3 tysięcy, zapewniając zasięg 5G w 800 miejscowościach w całej Polsce. Sieć 5G Plusa, jako jedyna w kraju, działa w paśmie 2600 MHz TDD, wydzielonym tylko na potrzeby tej technologii. Rozwiązanie to sprawia, że Plus oferuje najszybsze 5G w Polsce o maksymalnej szybkości technologicznej do 600 Mb/s, a niezależne pomiary potwierdzają dominację Plusa, którego sieć 5G jest nawet 2-krotnie szybsza niż oferta konkurentów.

Rebranding kluczowych marek

2021 rok to czas zmian wizerunkowych Grupy Polsat Plus, która wprowadziła nową identyfikację wizualną najważniejszych marek i strategiczne zmiany w komunikacji marketingowej. Nowe, spójne graficznie logotypy otrzymały marki Plus i Polsat, marka Polsat Box zastąpiła markę Cyfrowy Polsat, a serwisy Ipla i Cyfrowy Polsat Go zostały połączone w jeden serwis o nowej nazwie Polsat Box Go. Powstał nowy, bezpłatny (z reklamami) serwis Polsat Go z treściami Telewizji Polsat. Grupa zyskała nową nazwę – Grupa Polsat Plus i swoje logo. Wprowadzono wspólne i spójne hasło „Ty rządzisz. Wybierz swoje wszystko.” i charakterystyczne motywy graficzne nowych marek.

Silna pozycja na rynku TV i wydawców internetowych

Grupa Polsat Plus, tworząca unikalne polskie treści, ma silną pozycję na rynku nadawców telewizyjnych i wydawców internetowych. Telewizja Polsat, która dostarcza 39 kanałów telewizyjnych, jest w gronie najchętniej oglądanych stacji i – zgodnie ze swoimi założeniami strategicznymi – utrzymuje udziały w rynku na poziomie 23-25%. Z kolei Grupa Polsat-Interia zajmuje silną pozycję w gronie trzech największych krajowych graczy w obszarze serwisów internetowych.

– Nasze kanały pozostają w czołówce oglądalności w grupie komercyjnej z udziałem na poziomie 24% w skali roku. Nasze przychody z reklamy TV i sponsoringu rosły w zeszłym roku szybciej niż cały rynek reklamy TV, w efekcie czego nasz udział w rynku wzrósł do poziomu 28,6% – mówi Stanisław Janowski, Prezes Zarządu Telewizji Polsat, Grupa Polsat Plus. Jesteśmy również wiodącym graczem na rynku mediów internetowych. Efektywnie wykorzystujemy synergie kontentowe, dzięki czemu portale naszej Grupy odwiedza co miesiąc 20,5 mln użytkowników, którzy generują 2 mld odsłon. Grupa Polsat-Interia zajmuje silne miejsce w trójce największych polskich portali horyzontalnych – dodaje.

Stabilne przychody i wynik EBITDA

Przychody Grupy Polsat Plus za 2021 wzrosły o 5%, osiągając wynik blisko 12,5 mld zł. Skorygowany wynik EBITDA1) wyniósł 3,65 mld zł, a wolne przepływy pieniężne rosną, osiągając wysoki poziom ponad 1,44 mld zł w ujęciu 12-miesięcznym. Wskaźnik całkowitego zadłużenia zmniejszył się do poziomu 1,01x (dług netto/EBITDA LTM).

To był bardzo udany rok pod względem wyników finansowych. Szczególnie cieszy mnie wzrost naszych przychodów detalicznych o niemal 300 mln zł, co najdobitniej obrazuje sukces naszej strategii multiplay. Jednocześnie segment mediowy uzyskał historycznie rekordowy wynik EBITDA, wyraźnie przekraczający pułap 600 mln zł – mówi Katarzyna Ostap-Tomann, Członek Zarządu ds. Finansowych Cyfrowego Polsatu i Polkomtela, Grupa Polsat Plus. – Zgodnie z naszą obietnicą utrzymaliśmy wysokie marże oraz wysoki poziom generowanej gotówki. Wraz z wpływami ze zbycia Polkomtelu Infrastruktura pozwoliło nam to na realizację wszystkich ubiegłorocznych planów. Przeprowadziliśmy kolejne projekty akwizycyjne, wypłaciliśmy rekordową dywidendę w wysokości 767 mln zł oraz istotnie zredukowaliśmy zadłużenie. Jednocześnie zyskaliśmy przestrzeń do realizacji ambitnych założeń Strategii 2023+ – dodaje.

Najważniejsze dane operacyjne za IV kwartał 2021 roku dla segmentu usług B2C i B2B:

  • Łącznie Grupa Polsat Plus świadczy ponad 20 mln usług telewizji, Internetu i telefonii.
  • Liczba klientów usług multiplay wzrosła o 88 tys. r/r (4%) do 2,46 mln.
  • Liczba usług kontraktowych u klientów B2C wzrosła o 296 tys. (2%) r/r do 13,47 mln.
  • Średniomiesięczny przychód od klienta kontraktowego (ARPU) dla usług B2C wzrósł do 69,1 zł (+4,4% r/r).
  • Wskaźnik odejść klientów B2C (churn) jest na niezmiennie niskim poziomie 6,9% w skali roku.
  • Liczba usług prepaid wyniosła 2,67 mln, a ich ARPU wzrosło o 5,1% r/r, do poziomu 16,6 zł.
  • Klienci Cyfrowego Polsatu i Plusa przetransferowali w 2021 roku ok. 1,8 EB danych (wzrost o 17% r/r).
  • Łączna liczba klientów B2B wynosi ok. 70 tys., a każdy z nich generuje średniomiesięcznie 1,4 tys. zł przychodu.

Najważniejsze dane operacyjne za IV kwartał 2021 dla segmentu mediowego:

  • Kanały Grupy Telewizji Polsat były w czołówce rynku oglądalności w grupie komercyjnej, osiągając wynik 23,2% w IV kw. (9% kanału głównego oraz 14,2% kanałów tematycznych) i 24% w całym 2021 roku (9% kanału głównego oraz 15% kanałów tematycznych).
  • Przychody Grupy Telewizji Polsat z reklamy telewizyjnej i sponsoringu rosły w całym roku szybciej niż rynek reklamy TV. W IV kw. zwiększyły się do 402 mln zł (o 1,6% r/r), a udział Grupy w rynku reklamy TV wzrósł do 28%. W całym 2021 roku wzrosły o 13,2% do 1,272 mld zł, a udział w rynku reklamy telewizyjnej zwiększył się do 28,6%
  • Wiodąca pozycja Grupy Polsat-Interia na rynku wydawców internetowych – 20,5 mln realnych użytkowników oraz ponad 2 mld odsłon serwisów internetowych Grupy miesięcznie.

_____________

1)        EBITDA z pominięciem EBITDA NetCo, jednorazowych kosztów związanych z COVID-19 (w tym darowizn) oraz jednorazowego zysku ze sprzedaży NetCo.

 

Kategoria: 
Ostatnia aktualizacja 24.03.2022