Grupa Polsat Plus świadczy łącznie ponad 20 mln usług, a w zasięgu najlepszej i najszybszej sieci 5G Plusa jest już ponad 19 mln osób w całej Polsce. Konsekwentnie rozbudowuje segment Telekomunikacji i Kontentu oraz inwestuje w produkcję czystej, zielonej energii – pochodzącej m.in. ze słońca, wiatru czy biomasy – i przygotowuje się do rozpoczęcia produkcji zielonego wodoru. W ramach strategii multiplay do takich usług jak Internet, telefon czy telewizja dołączy prąd, jako kolejna usługa, która jest niezbędna każdemu na co dzień.
Solidaryzując się z Ukrainą, Grupa Polsat Plus bezzwłocznie włączyła się w pomoc jej obywatelom, m.in. zapewnia uchodźcom bezpłatne usługi telekomunikacyjne oraz przekazała wspólnie z ZE PAK 5 mln zł na start akcji „Fundacja Polsat Dzieciom Ukrainy”. Więcej TUTAJ.
Grupa Polsat Plus w 2021 r.:
- świadczyła łącznie ponad 20 mln usług (Internet, telewizja, telefon),
- dynamicznie rozwijała jedyną prawdziwą sieć 5G w Polsce, w zasięgu której znajduje się już ponad 19 mln mieszkańców Polski,
- ogłosiła Strategię 2023+, która stawia na rozwój kluczowych segmentów: Telekomunikacji pod marką Plus, Kontentu pod marką Polsat oraz nowego, strategicznego segmentu – Czysta Energia,
- zainicjowała istotne inwestycje w produkcję czystej energii i zielonego wodoru,
- uruchomiła wraz z ZE PAK największą w Polsce elektrownię słoneczną Brudzew o mocy 70 MWp, która już intensywnie działa i zasila m.in. sieć telekomunikacyjną, na której świadczone są usługi Plusa,
- wdrożyła nową, harmonijną identyfikację wizualną kluczowych marek,
- uruchomiła dwa nowe serwisy i aplikacje online – Polsat Box Go i Polsat Go,
- wypłaciła rekordową dywidendę w wysokości 767 mln zł, czyli 1,2 zł na akcję i przygotowała konsekwentną politykę dywidendową na kolejne lata.
Strategia 2023+
Od wielu lat Grupa Polsat Plus skutecznie rozwija obszar Telekomunikacji oraz Kontentu. W grudniu ub.r. ogłosiła Strategię 2023+, która usystematyzowała dalsze kierunki jej rozwoju oraz rozszerzyła dotychczasową działalność operacyjną o nowy obszar – Czystą Energię. Nowy filar otworzy możliwości generowania dodatkowego strumienia przychodów oraz przyniesie realne społeczne korzyści, m.in. dzięki istotnej redukcji emisji gazów cieplarnianych.
– Polska stoi przed gigantycznym wyzwaniem transformacji energetycznej. Wciąż około 70% energii w naszym kraju produkowane jest z węgla, co niesie ze sobą ogromne koszty społeczne. W związku z tym stawiamy sobie ambitne wyzwanie – obok takich usług codziennego użytku jak telefon, Internet czy telewizja chcemy dostarczać Polakom tanią i czystą energię. Dlatego została ona jednym z trzech filarów ogłoszonej przez nas Strategii 2023+ – mówi Mirosław Błaszczyk, Prezes Zarządu Cyfrowego Polsatu i Polkomtela, Grupa Polsat Plus.
Tania i czysta energia jest kolejnym produktem, który idealnie wpisuje się w strategię multiplay Grupy Polsat Plus. Jej założeniem jest dostarczanie wszystkich niezbędnych usług dla domu – Internetu stacjonarnego w technologiach światłowodowych, Internetu domowego LTE, Internetu mobilnego 5G i LTE, telewizji satelitarnej, kablowej IPTV i internetowej z dekoderem, licznych ofert telefonii mobilnej i stacjonarnej, a wkrótce także zielonej energii.
Konsekwentna realizacja strategii multiplay przez Grupę Polsat Plus sprawiła, że liczba klientów tych usług wzrosła w 2021 r. o 88 tys., do poziomu ponad 2,45 mln. Liczba usług kontraktowych świadczona klientom B2C zwiększyła się o blisko 300 tys. w ciągu roku, do 13,47 mln. Rosnący wachlarz usług Grupy i popularność taryf 5G przyczyniły się również do silnego wzrostu średniego przychodu od tych klientów – do poziomu ponad 69 zł. Niezmiennie na niskim poziomie pozostaje wskaźnik rezygnacji z usług.
– ARPU naszego segmentu B2C wzrosło aż o 4,4%, a churn utrzymuje się na bardzo niskim poziomie 6,9% rocznie. To pokazuje sukces naszej strategii multiplay. Nasi klienci korzystają z coraz większej liczby usług kontraktowych, a wraz z rozbudową zasięgu naszej sieci 5G rośnie zainteresowanie urządzeniami i taryfami 5G. Zapewniają one jeszcze więcej możliwości, m.in. w dostępie do cyfrowej rozrywki, w tym naszych treści TV i serwisów online – mówi Maciej Stec, Wiceprezes Zarządu ds. Strategii Cyfrowego Polsatu i Polkomtela, Grupa Polsat Plus.
– Rozwinięciem naszej strategii multiplay są inwestycje w czystą energię i zielony wodór. Postawiliśmy sobie ambitny cel zbudowania 1000 MW mocy produkcyjnej czystej nisko- i zeroemisyjnej energii. Będziemy ją w szczególności produkować ze słońca, wiatru, biomasy, jak również z termicznej obróbki odpadów. Jednocześnie zaczynamy rozwijać pełny łańcuch wartości zielonego wodoru. Będziemy produkować wodór z czystej energii, przewozić go, magazynować, dystrybuować, a jednocześnie tworzyć produkty dla użytkownika końcowego. Zbudowaliśmy już prototyp autobusu wodorowego, który jest w trakcie homologacji, i przygotowujemy budowę fabryki autobusów. W efekcie tych działań przyczynimy się do obniżenia emisji CO2 w polskiej gospodarce aż o ponad 2 mln ton rocznie – dodaje Maciej Stec.
Pomyślna współpraca z Netią przyczynia się do utrzymania silnej pozycji Grupy także w segmencie usług dla klientów biznesowych. Łączna liczba klientów B2B utrzymuje się na stabilnym poziomie prawie 70 tys. Dzięki sukcesywnie poszerzanej ofercie usług komunikacyjnych i teleinformatycznych średni przychód od tych klientów pozostaje na stabilnym, wysokim poziomie 1,4 tys. zł miesięcznie.
Plus liderem w rozwoju technologii 5G
W lipcu 2021 roku Grupa Polsat Plus sfinalizowała strategiczną współpracę z Cellnex Telecom, co wzmocniło dynamiczny rozwój jej sieci 5G i przewagę technologiczną nad pozostałymi operatorami. W zasięgu sieci 5G Plusa mieszka już ponad 19 milionów osób, czyli więcej niż połowa mieszkańców Polski. Liczba stacji 5G Plusa wzrosła do 3 tysięcy, zapewniając zasięg 5G w 800 miejscowościach w całej Polsce. Sieć 5G Plusa, jako jedyna w kraju, działa w paśmie 2600 MHz TDD, wydzielonym tylko na potrzeby tej technologii. Rozwiązanie to sprawia, że Plus oferuje najszybsze 5G w Polsce o maksymalnej szybkości technologicznej do 600 Mb/s, a niezależne pomiary potwierdzają dominację Plusa, którego sieć 5G jest nawet 2-krotnie szybsza niż oferta konkurentów.
Rebranding kluczowych marek
2021 rok to czas zmian wizerunkowych Grupy Polsat Plus, która wprowadziła nową identyfikację wizualną najważniejszych marek i strategiczne zmiany w komunikacji marketingowej. Nowe, spójne graficznie logotypy otrzymały marki Plus i Polsat, marka Polsat Box zastąpiła markę Cyfrowy Polsat, a serwisy Ipla i Cyfrowy Polsat Go zostały połączone w jeden serwis o nowej nazwie Polsat Box Go. Powstał nowy, bezpłatny (z reklamami) serwis Polsat Go z treściami Telewizji Polsat. Grupa zyskała nową nazwę – Grupa Polsat Plus i swoje logo. Wprowadzono wspólne i spójne hasło „Ty rządzisz. Wybierz swoje wszystko.” i charakterystyczne motywy graficzne nowych marek.
Silna pozycja na rynku TV i wydawców internetowych
Grupa Polsat Plus, tworząca unikalne polskie treści, ma silną pozycję na rynku nadawców telewizyjnych i wydawców internetowych. Telewizja Polsat, która dostarcza 39 kanałów telewizyjnych, jest w gronie najchętniej oglądanych stacji i – zgodnie ze swoimi założeniami strategicznymi – utrzymuje udziały w rynku na poziomie 23-25%. Z kolei Grupa Polsat-Interia zajmuje silną pozycję w gronie trzech największych krajowych graczy w obszarze serwisów internetowych.
– Nasze kanały pozostają w czołówce oglądalności w grupie komercyjnej z udziałem na poziomie 24% w skali roku. Nasze przychody z reklamy TV i sponsoringu rosły w zeszłym roku szybciej niż cały rynek reklamy TV, w efekcie czego nasz udział w rynku wzrósł do poziomu 28,6% – mówi Stanisław Janowski, Prezes Zarządu Telewizji Polsat, Grupa Polsat Plus. – Jesteśmy również wiodącym graczem na rynku mediów internetowych. Efektywnie wykorzystujemy synergie kontentowe, dzięki czemu portale naszej Grupy odwiedza co miesiąc 20,5 mln użytkowników, którzy generują 2 mld odsłon. Grupa Polsat-Interia zajmuje silne miejsce w trójce największych polskich portali horyzontalnych – dodaje.
Stabilne przychody i wynik EBITDA
Przychody Grupy Polsat Plus za 2021 wzrosły o 5%, osiągając wynik blisko 12,5 mld zł. Skorygowany wynik EBITDA1) wyniósł 3,65 mld zł, a wolne przepływy pieniężne rosną, osiągając wysoki poziom ponad 1,44 mld zł w ujęciu 12-miesięcznym. Wskaźnik całkowitego zadłużenia zmniejszył się do poziomu 1,01x (dług netto/EBITDA LTM).
– To był bardzo udany rok pod względem wyników finansowych. Szczególnie cieszy mnie wzrost naszych przychodów detalicznych o niemal 300 mln zł, co najdobitniej obrazuje sukces naszej strategii multiplay. Jednocześnie segment mediowy uzyskał historycznie rekordowy wynik EBITDA, wyraźnie przekraczający pułap 600 mln zł – mówi Katarzyna Ostap-Tomann, Członek Zarządu ds. Finansowych Cyfrowego Polsatu i Polkomtela, Grupa Polsat Plus. – Zgodnie z naszą obietnicą utrzymaliśmy wysokie marże oraz wysoki poziom generowanej gotówki. Wraz z wpływami ze zbycia Polkomtelu Infrastruktura pozwoliło nam to na realizację wszystkich ubiegłorocznych planów. Przeprowadziliśmy kolejne projekty akwizycyjne, wypłaciliśmy rekordową dywidendę w wysokości 767 mln zł oraz istotnie zredukowaliśmy zadłużenie. Jednocześnie zyskaliśmy przestrzeń do realizacji ambitnych założeń Strategii 2023+ – dodaje.
Najważniejsze dane operacyjne za IV kwartał 2021 roku dla segmentu usług B2C i B2B:
- Łącznie Grupa Polsat Plus świadczy ponad 20 mln usług telewizji, Internetu i telefonii.
- Liczba klientów usług multiplay wzrosła o 88 tys. r/r (4%) do 2,46 mln.
- Liczba usług kontraktowych u klientów B2C wzrosła o 296 tys. (2%) r/r do 13,47 mln.
- Średniomiesięczny przychód od klienta kontraktowego (ARPU) dla usług B2C wzrósł do 69,1 zł (+4,4% r/r).
- Wskaźnik odejść klientów B2C (churn) jest na niezmiennie niskim poziomie 6,9% w skali roku.
- Liczba usług prepaid wyniosła 2,67 mln, a ich ARPU wzrosło o 5,1% r/r, do poziomu 16,6 zł.
- Klienci Cyfrowego Polsatu i Plusa przetransferowali w 2021 roku ok. 1,8 EB danych (wzrost o 17% r/r).
- Łączna liczba klientów B2B wynosi ok. 70 tys., a każdy z nich generuje średniomiesięcznie 1,4 tys. zł przychodu.
Najważniejsze dane operacyjne za IV kwartał 2021 dla segmentu mediowego:
- Kanały Grupy Telewizji Polsat były w czołówce rynku oglądalności w grupie komercyjnej, osiągając wynik 23,2% w IV kw. (9% kanału głównego oraz 14,2% kanałów tematycznych) i 24% w całym 2021 roku (9% kanału głównego oraz 15% kanałów tematycznych).
- Przychody Grupy Telewizji Polsat z reklamy telewizyjnej i sponsoringu rosły w całym roku szybciej niż rynek reklamy TV. W IV kw. zwiększyły się do 402 mln zł (o 1,6% r/r), a udział Grupy w rynku reklamy TV wzrósł do 28%. W całym 2021 roku wzrosły o 13,2% do 1,272 mld zł, a udział w rynku reklamy telewizyjnej zwiększył się do 28,6%
- Wiodąca pozycja Grupy Polsat-Interia na rynku wydawców internetowych – 20,5 mln realnych użytkowników oraz ponad 2 mld odsłon serwisów internetowych Grupy miesięcznie.
_____________
1) EBITDA z pominięciem EBITDA NetCo, jednorazowych kosztów związanych z COVID-19 (w tym darowizn) oraz jednorazowego zysku ze sprzedaży NetCo.