W ramach Strategii 2023+ budujemy kompletny łańcuch wartości gospodarki opartej o zielony wodór, ponieważ uważamy, że inwestowanie w technologie wodorowe to strategiczny krok w kierunku zrównoważonej przyszłości. Zielony wodór, produkowany z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii, takich jak energia słoneczna czy wiatrowa, ma potencjał, aby stać się fundamentem globalnej transformacji energetycznej. Jego zastosowanie może nie tylko znacząco obniżyć emisje gazów cieplarnianych, ale także zapewnić stabilne i czyste źródło energii dla przemysłu, transportu i gospodarstw domowych.
W Grupie Polsat Plus realizujemy pionierskie projekty wodorowe, od produkcji zielonego wodoru przy wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii, przez rozwój infrastruktury wodorowej w postaci zaplecza transportowego oraz sieci tankowania wodoru, po budowę i sprzedaż autobusów z napędem wodorowym. W ramach naszej Strategii 2023+ chcemy przeznaczyć na inwestycje w technologie wodorowe ok. 500 mln zł w latach 2022-2026.
Łańcuch wartości dla zielonego wodoru
Produkcja zielonej energii
Produkcja zielonego wodoru
Magazynowanie i transport
Dystrybucja
Produkty dla użytkowników
Produkcja zielonej energii
Wykorzystanie energii odnawialnej do produkcji zielonego wodoru stanowi kluczowy element transformacji energetycznej. Wodór pozyskiwany w procesie elektrolizy przy wykorzystaniu energii pochodzącej ze źródeł takich jak słońce, wiatr czy biomasa jest czysty i nie emituje dwutlenku węgla, co czyni go idealnym nośnikiem energii w zrównoważonym systemie energetycznym.
Produkcja zielonego wodoru
Produkcja zielonego wodoru opiera się na procesie elektrolizy, w którym woda jest rozdzielana na tlen i wodór przy użyciu energii pochodzącej z odnawialnych źródeł. Produkujemy zielony wodór przy użyciu 2,5 MW elektrolizera PEM o wydajności do 1000 kg zielonego wodoru dziennie. Dodatkowo zbudowaliśmy prototyp modułowego elektrolizera alkalicznego o mocy 0,5 MW o wydajności do 200 kg wodoru dziennie.
Magazynowanie i transport
Do magazynowania i transportu wodoru wykorzystujemy flotę 9 wodorowozów o pojemności ponad 1000 kg wodoru oraz 1 wodorowóz o pojemności 371 kg wodoru. Wodór transportowany jest w postaci gazowej pod ciśnieniem 180 barów w cylindrach na naczepie wodorowozu z miejsca produkcji do stacji tankowania wodoru.
Dystrybucja
Budujemy sieć stacjonarnych, ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru pod marką NESO. Oddaliśmy do użytkowania już pięć ogólnodostępnych stacji zlokalizowanych w Warszawie, Rybniku, Gdańsku, Gdyni i Lublinie, a do końca 2024 roku zostanie uruchomiona stacja we Wrocławiu. Dodatkowo, do dyspozycji mamy 5 mobilnych stacji tankowania wodoru. Nasze plany inwestycyjne obejmują budowę 5 ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru rozmieszczonych przy drogach sieci TEN-T przy udziale dofinansowania z Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska.
Produkty dla użytkowników
Naszym flagowym produktem jest zaprojektowany od zera autobus z napędem wodorowym – NesoBus („Nie Emituje Spalin i Oczyszcza”). NesoBusy, produkowane w naszej fabryce w Świdniku, stanowią kluczowy element wspomagający dekarbonizację transportu publicznego w polskich miastach. 30 NesoBusów jeździ już po ulicach Rybnika i Trójmiasta, a w 2025 roku zrealizujemy dostawy 39 autobusów do Chełma (26 autobusów), Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (8 autobusów) oraz Konina (5 autobusów).
Dodatkowo, dążymy do budowy świadomości i popularyzacji technologii wodorowych poprzez wykorzystanie we flocie Grupy Polsat Plus 150 samochodów z napędem wodorowym.